Twój koszyk jest obecnie pusty!
Jak napisać konspekt pracy licencjackiej lub magisterskiej?
Pisanie pracy licencjackiej lub magisterskiej to wyzwanie – nie powiem Ci, że nie, bo było by to kłamstwo.
Prawda jest taka, że musisz wykazać się wiedzą, zaangażowaniem, cierpliwością oraz systematycznością.
Po co konspekt?
Konspekt to taki… plan pracy.
Założę się, że jak słyszysz słowo „konspekt” to masz miliony pytań typu: WTF? Ale o co chodzi? Po co to pisać? Na co mi to?
Normalka. Sama też miałam tego typu rozkminy, a już kompletnie zwariowałam po zajęciach z metodologii…
Niby dostajesz informacje o metodach badawczych, niby wszystko ma Ci się wyjaśnić, a jednak nie masz pojęcia o czym mowa i jeszcze bardziej stresujesz się tym całym pisaniem pracy. Na zaliczenie tego przedmiotu mieliśmy przynieść konspekt swojej pracy. Niewiele osób ogarniało o co chodzi…
Także w 100% rozumiem Twoje obawy i poszukiwanie informacji.
Konspekt to plan pracy, który porządkuje Twoją pracę. To taki dokument rozpoczynający Twoją pracę nad… pracą. Ma Ci pomóc w uporządkowaniu i planowaniu wszystkich czynności.
Z drugiej strony to sposób na przedstawienie TWOJEJ koncepcji pracy promotorowi.
Co zawiera konspekt pracy?
I tu niestety muszę Cię zmartwić – nie ma jednego uniwersalnego sposobu napisania konspektu, bo każdy prowadzący zajęcia lub promotor może sobie zażyczyć większej lub mniejszej ilości informacji. Chociaż są też tacy co nie życzą sobie w ogóle…
Tak wiem… nie po to tutaj jesteś, dlatego mam dla Ciebie listę rzeczy, które powinien zawierać konspekt. Skorzystaj z niej, jeśli nie wiesz jak stworzyć konspekt, bo nie otrzymałeś wytycznych. Lepiej oddać taki konspekt i ewentualnie otrzymać informacje, że należy go dostosować do wymagań uczelni, niż nie oddać żadnego.
Zawartość konspektu pracy
- Temat pracy oraz uzasadnienie jego wyboru
- Cel pracy
- Hipotezy badawcze
- Spis treści
- Wstępną bibliografię – 5-10 książek, z których skorzystasz przy pisaniu
W konspekcie pracy możesz zawszeć informacje badaniu – metodę przeprowadzenia badania, grupę badawczą, zakres danych, źródło danych.
Czy konspekt Ci się do czegokolwiek przyda?
Tak. Chociaż trudno może Ci być go docenić, to jednak stworzenie konspektu będzie dla Ciebie dużą pomocą.
Po pierwsze skonfrontujesz swój pomysł z jego realizacją – czy temat nadaję się na pracę magisterską? Czy nie jest zbyt ogólny lub zbyt szczegółowy? Czy da się napisać 50 lub 80 stron? Czy może jest zbyt ambitny lub może za mało ambitny?
Po drugie założenie celu pracy na samym początku sprawi, że łatwiej przyjdzie Ci zaplanować treści. W końcu te rozdziały i podrozdziały będą musiały mieć treść, a to o czym pisać nie zawsze jest oczywiste.
Po trzecie postawisz hipotezy i dowiesz się jak przeprowadzić badanie i czy ich weryfikacja jest możliwa. Unikniesz problemów przy badaniu i od razu zaplanujesz skąd weźmiesz dane i czy w ogóle ich uzyskanie będzie możliwe.
Po czwarte robiąc spis bibliograficzny od razy sprawdzisz czy do napisania pracy znajdziesz literaturę. Przy pracach magisterskich musisz znaleźć nawet do 40% bibliografii w obcym języku! Tworzenie konspektu pracy to dobry moment, by dowiedzieć się czy znajdziesz odpowiednią bibliografię do napisania rozdziałów teoretycznych.
Stworzenie konspektu pracy licencjackiej to ważny krok, który pozwala na uporządkowanie myśli i ułatwi Ci organizację procesu pisania Twojej pracy. Napisz go, bo pomoże Ci w pisaniu, trzymaniu się tematu i przeprowadzeniu badania 😉
Pamiętaj, że konspekt to żywy dokument – możesz go modyfikować i dostosowywać w miarę postępu badań i pisania pracy!